Związek Banków Polskich, Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP, Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości oraz Komenda Główna Policji ostrzegają przed spoofingiem telefonicznym. Według policyjnych statystyk rośnie liczba oszustw, w których przestępcy stosują tę metodę, podszywając się pod pracowników banków.
Jak wygląda działanie przestępców?
Do klienta banku zadzwonił ktoś, kto podał się za pracownika banku, w którym klient ma konto. Poinformował go, że bank zatrzymał podejrzany przelew w kwocie 500 zł z jego rachunku. Osoba podająca się za pracownika banku zapytała, czy to on realizował przelew. Klient zaprzeczył, więc rozmówca poinformował, że ktoś przejął dostęp do jego konta.
Sprawdź ofertę butów taktycznych Bates »
Dalej fałszywy pracownik zapytał, czy ofiara ma konta w innych bankach. A ponieważ klient poinformował, że rzeczywiście ma inne konta to oszust wyjaśnił, że jego środki są zagrożone i trzeba je przekierować na bezpieczne konto techniczne.
Czym jest spoofing telefoniczny?
W telegraficznym skrócie spoofing rozmów telefonicznych jest sytuacją, w której oszust dzwoni do wybranej osoby w taki sposób, by na jej telefonie wyświetlił się inny numer połączenia przychodzącego. Możemy wtedy odnieść wrażenie, że dzwoni do nas numer z którejś instytucji, np. banku lub urzędu.
Przeczytaj także: CPT ABW prowadzi kampanię społeczną 4U! >>
Oszuści mają tutaj bardzo szerokie pole do popisu, a jeśli uda im się zebrać wystarczająco wiele informacji, mogą pokusić się nawet o podszycie pod numer znanej nam osoby, np. kolegi z pracy.
Aby uchronić się przed spoofingiem, musimy wykazać się czujnością i ograniczonym zaufaniem, gdy odbieramy telefon. Pamiętajmy, że w razie wątpliwości lepiej się rozłączyć, niż ryzykować stanie się ofiarą oszustwa.
Źródło: Policja