Bankowość cyfrowa to większe wyzwania dla cyberbezpieczeństwa

Źródło zdjęcia: Adobe Stock

Digitalizacja, praca zdalna i otwarcie całkowicie zdalnych kanałów sprzedaży, które dodatkowo przyspieszyły na fali pandemii, zmieniły bankowość i postawiły przed bankami nowe wyzwania z zakresu cyberbezpieczeństwa. O tym jak sobie z nimi radzi bankowość korporacyjna dyskutowano podczas debaty „Cyberbezpieczeństwo, ciągłość działania oraz wykorzystanie sztucznej inteligencji w obsłudze klientów korporacyjnych” w ramach Kongresu Bankowości Korporacyjnej i Inwestycyjnej.

„Klienci bankowości korporacyjnej są narażeni na podobne cyberzagrożenia jak bank i też mają do czynienia z atakami typu ransomware i DDoS – mówił Błażej Szczecki, wiceprezes Banku Pekao S.A. Wskazywał, że eksperci bezpieczeństwa toczą nieustający wyścig z cyberprzestepcami. Walka z nimi to zbudowanie cyfrowej twierdzy i dokładanie kolejnych warstw, które mają chronić przed nowymi zagrożeniami. – Cybersecurity to proces. Trzeba stale inwestować w ludzi, sprzęt, wiedzę, oprogramowanie” – wyliczał Błażej Szczecki.

Dodatkowo firmy muszą zwrócić baczną uwagę na cybernetyczne zagrożenia w łańcuchach dostaw i pamiętać, że cyberprzestępcy mogą próbować wykorzystać słabsze ogniwa w tych łańcuchach np. do przechwycenia firmowych zasobów.

Prelegenci wskazywali, że pojawiły się nowe scenariusze zagrożeń kierowanych bezpośrednio na klientów korporacyjnych (masowe DDoS, utrata tożsamości reprezentantów korporacyjnych, ransomware). I wskazywali na różnice między bankowością detaliczną i korporacyjną.

Przeczytaj także: Konferencja SSABSecManager dla środowiska oświatowego i kulturowego >>

„Podstawowa różnica pomiędzy bankowością detaliczną i korporacyjną to punkt startu. Nasze systemy informatyczne na długo przed pandemią były sprzęgnięte z systemami klienckimi. Zdarzały się procesy przeprowadzane bez ludzkiej interakcji. Owszem, rozwinęliśmy zdalne podpisywanie umów i wnioski kredytowe na odległość, ale to nie zmienia faktu, że bankowość korporacyjna ma swoją specyfikę. Przykładowo, wiele ofert jest szytych na miarę i nie mogą zostać objęte digitalizacją” – mówił wiceprezes Pekao.

Uczestnicy panelu zastanawiali się co w obszarze cyfryzacji bankowości korporacyjnej znajdzie się w centrum zainteresowania bankowych informatyków. Błażej Szczecki wymienił obszary „okołobankowe” – leasing i faktoring. Zaznaczył też, że zarządzanie ryzykiem będzie silniej wspierane przez tzw. sztuczną inteligencję.

Źródło informacji: PAP MediaRoom