Z okazji Europejskiego Dnia Seniora Seniora (20 października) Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości wspólnie z NASK-iem oraz Warszawskim Instytutem Bankowości rozpoczeło akcję edukacyjną #Halo! Tu bezpieczny Senior.
Jaki jest cel akcji?
Kampania ma na celu zwiększyć świadomość seniorów na temat różnego rodzaju oszustw internetowych, m.in. takie jak wyłudzanie danych wrażliwych (tzw. phishing), podszywanie się pod zaufane podmioty (tzw. spoofing) a także uczulić seniorów na stosowane przez oszustów socjotechniki i manipulacje.
Organizatorzy kampanii szczególną uwagę zwracają zwłaszcza na oszustwa telefoniczne m.in. metoda „na wnuczka” a także na liczne modyfikacje tego oszustwa.
Dzwoniący oszuści przedstawiają zmyśloną ale bardzo wiarygodną historię i liczą, że senior w nią uwierzy i będzie postępować zgodnie z ich poleceniami – bardzo często kończy się to przekazaniem pieniędzy.
Przeczytaj także: Nowy sprzęt Inspekcji Transportu Drogowego >>
W ramach kampanii przygotowano specjalną ulotkę – „ściąga dla Seniora”, która zawiera najważniejsze informacje w jaki sposób ustrzec się przed telefonicznymi oszustami a zwłaszcza:
• kiedy zachować szczególną czujność;
• o czym warto zawsze pamiętać,
• co zrobić gdy już odbierze się telefon.
W ramach kampanii publikowane będą także artykuły skierowane do seniorów, w których przedstawione zostaną najpopularniejsze rodzaje cyberprzestępstw a także sposoby jak im zapobiegać.
Źródło: CBZC