Bezpiecznie w sieci to nowa usługa aplikacji mObywatel. Dzięki niej każdy korzystający z najnowszej wersji aplikacji będzie mógł jeszcze szybciej zgłosić oszustwo w internecie.
Jakie incydenty można zgłosić?
Jeśli widzi się treści, które mogą niepokoić i stanowią niebezpieczeństwo lub otrzyma się takie wiadomości, można je zgłosić w następujących kategoriach:
- Złośliwa strona internetowa (próba wyłudzenia danych osobowych lub pieniędzy)
- Podejrzana wiadomość SMS (podejrzana treść lub nadawca)
- Podejrzana wiadomość e-mail (podejrzane załączniki, szantaż lub phishing)
- Oszustwo (fałszywe sklepy internetowe i inne próby podszywania się pod firmy lub instytucje).
Każdy z wyżej wymienionych punktów ma wyznaczoną ścieżkę postępowania, zgodne z jasnymi instrukcjami wyświetlanymi na ekranie smartfona. Zgłoszenia będą uważnie analizowane przez ekspertów CERT (Computer Emergency Response Team) Polska, a dalsze działania będą zależały od rodzaju incydentu.
Przeczytaj także: Hakerzy zaatakowali dwie polskie firmy >>
Na przykład podejrzaną stronę internetową czy oszustwo użytkownik może zgłosić bezpośrednio poprzez aplikację. W przypadku otrzymania podejrzanej wiadomości tekstowej pozna numer SMS, na który powinien ją przekazać. A jeśli dostał niepokojącego e-maila – adres strony internetowej, na której może go zgłosić.
Jeżeli użytkownik nie ma pewności, z której opcji powinien skorzystać, może użyć kafelka „Inne”, gdzie udokumentuje i opisze zdarzenie niepasujące do pozostałych. Ono także zostanie przeanalizowane przez zespół CERT.
Źródło: Gov.pl